"Arbetsklasser"

Hur kommer det sig att chefer har en tendens att inte kunna handskas med anställda? Det finns så många olika sätt att tala om saker och ting på och som chef anser jag att man måste besitta en del viktiga egenskaper för att förtjäna sin chefsroll. Har tyvärr en del dåliga erfarenheter av chefer/lagledare som inte kunnat hantera sin roll. Deras moral och åsikter verkar gå hand-i-hand (på ett uselt sätt) och ibland får jag känslan av att dom gör det till något personligt istället för att ge konkret kritik på ett arbetsmässigt sätt. Det borde vara lättare att ha en mer stabil arbetsrelation än att försöka gräva fram det värsta hos sina anställda. Tycker att deras granskande och "grillningar" på intervjuer ska vara lika för båda parter. Har en haft en chef som hade en av dom viktigaste egenskaperna, lyhördhet! Att kunna lyssna på en som är anställd "under" en, det känns som en storhet i sig.

Undrar hur jag skulle vara som chef? Kanske skulle vara minst lika kass. Men det tror jag inte, jag kan alla fall känna empati samtidigt som jag är helt klar med vad jag tycker. Sen finns det de chefer som favoriserar och "daltar" med sina "bästa". Det tycker jag absolut inte är ok. Eller att man som chef, bara för att man känner varandra sedan tidigare behandlar sin medarbetare som vänner och inte kollegor, där är gränsen näst intill hårfin. Man måste kunna ge konstruktiv kritik till sina anställda, oavsett det förflutna förhållandet.

Kärlek på jobbet är för mig inget hinder men visst kan det ställa till problem. Paret kanske blir mer utpekat i vissa situationer och beskyllda för både det ena och det andra, det tycker jag är helt fel. Har man inställningen att på arbetet är det arbete som gäller och fritiden har ingen annan med att göra, då ska det väl inte spela nån roll kan jag tycka.

Hur som helst kan jag väl konstatera att chefer har lite av en lägga-iblöt näsa på många arbetsplatser och det jag sett på nära håll är upprörande till max.

Gör de du tror på och låt ingen kasta skit. Det är dom som ska vara smuts under dina skor! I alla fall när du blivit illa behandlad på din arbetsplats. Gå med huvudet högt, du är något!

Pussilagooo


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0